Help! Mijn konijn bijt

Het kan voorkomen dat konijnen bijten, dit is niet omdat het konijn een hekel aan u heeft maar het is een gedrag dat konijnen van nature vertonen, konijnen zijn immers dieren die graag knagen, hoewel het geen knaagdieren zijn. Echter bijt een konijn niet zomaar het dier heeft hier altijd een reden voor.

Waarom bijt een konijn

Een konijn kan om verschillende redenen bijten, het konijn probeert zijn baasje iets duidelijk te maken door te bijten. Het konijn wil bijvoorbeeld aandacht, het dier wil zichzelf beschermen of vindt het niet prettig wat er gebeurd.

1. Bijten voor aandacht
Konijnen kunnen niet praten zoals mensen dat tegen elkaar doen, door te bijten willen ze je iets duidelijk maken. Het konijn kan uit enthousiasme/ongeduldigheid bijten, bijvoorbeeld als je het konijn wilt voeren en het gaat niet snel genoeg.

2. Bijten uit bescherming
Konijnen zijn prooidieren en rennen het liefst weg wanneer er iets beangstigends gebeurd. Wanneer het konijn niet weg kan rennen (bijvoorbeeld wanneer deze in zijn hok zit) zal het van zich af gaan bijten. Dit komt vooral voor bij konijnen die nog jong (Lamprei>)zijn en nog niet gewend zijn aan aanrakingen van een mens.

3. Bijten omdat het konijn iets niet prettig vindt
Wanneer een konijn uit zijn kooi wordt gehaald kan het voorkomen dat het dier begint te bijten.
Hiermee wil het konijn aangeven dat deze het er niet mee eens is, het konijn is angstig en vindt het niet prettig om uit zijn vertrouwde omgeving gehaald te worden.

Afleren dat het konijn bijt

Een bijtend konijn daar zit natuurlijk niemand op te wachten, zeker niet wanneer het een konijn is dat door kinderen wordt verzorgd. Er zijn manieren om het bijtgedrag van het konijn af te leren.
Sla het konijn nooit, want dit zorgt ervoor dat het konijn angstig voor u of uw handen wordt, waardoor het in de aanval zal gaan in het vervolg. Het slaan van een konijn werkt dus averechts. Wat kunt u dan wel doen om het bijtgedrag van een konijn af te leren?

1. Gillen
Een konijn dat pijn heeft gilt van nature, wanneer het konijn van zich afbijt is het de bedoeling dat u een schelle kreet laat. Dit zal bij het konijn binnenkomen, hij heeft zijn baasje pijn gedaan

2. Klappen met uw handen
Wanneer je klapt met je handen zal het konijn dit ervaren als het stampen dat konijnen van nature doen wanneer er gevaar dreigt. Ook doen konijnen dit wanneer zij boos zijn.

3. Stampen met uw voeten
Het stampen met uw voeten heeft eigenlijk hetzelfde effect als het klappen met uw handen. Het konijn zal dit ervaren als angst of boos gedrag.

4. Fluiten
Wanneer er gefloten wordt, zal het konijn dit associƫren met gillen. Het geeft bij konijnen aan dat het pijn doet. Konijnen gillen immers ook wanneer deze zich pijn doen.

4 opmerkingen:

Jamilla zei

"Konijnen zijn immers knaagdieren" sorry hoor maar een hele site over konijnen en dan niet eens weten dat het geen knaagdieren zijn?

sander zei

Dag Jamilla, je hebt gelijk. Konijnen behoren niet tot de knaagdieren. Het zijn echter wel beestjes die graag aan dingen knagen. Anders waren er geen knaagtunnels of (houten) speeltjes waar konijnen aan kunnen knagen. Ik heb meteen de informatie even aangepast. Dank voor je reactie.

Anoniem zei

Hallo ik ben jeroen ik heb een hamgoortje groote ongeveer 40 50 cm echt een leuk beest maar zodra ik iets over ze kop hang met me arm ze eetersbak te pakke wat achterin staat gaat hij mij bijten hij heefd het een tijd niet gehad en nu doet hij het weer wat kan ik het beste doen om hem dat af te leren voor derest ken ik hem gewoon aaien en is hij tam ? Mvg

sander zei

Dag Jeroen,

Is het toevallig een vrouwtjeskonijn? Dan kan het zijn dat ze last heeft van de hormonen omdat ze bijvoorbeeld schijnzwanger is geweest. Een soort gelijk gedrag heb ik ook ervaren toen mijn eigen Franse hangoor schijnzwanger was.

Ik heb toen een aantal dagen het konijn eten gegeven met een dikke handschoen aan, dan doet het bijten niet zo'n pijn. Iedere keer als ze in de handschoen beet gaf ik een gil. Gillen doen konijnen zelf ook als ze pijn hebben. Na een paar keer had ze door dat het pijn deed wat ze deed en beet ze niet meer. Nu kan ik weer gewoon bij haar etensbak komen zonder dat ze me aanvalt.

Een andere manier om het af te leren is door haar te straffen. Dit kun je bijvoorbeeld doen met een plantenspuit. Zodra ze je bijt besproei je haar met water uit de plantenspuit. Let hierbij wel op dat je niet in de ogen / oren spuit. Gewoon op het lichaam zelf is geen enkel probleem.

Succes!